Saturday, October 25, 2014

LEBAH - SENGATAN LEBAH

SENGATAN LEBAH (Bee Sting) merupakan satu perkara yang mungkin berlaku kepada kita terutama mereka yang menjadi usahawan lebah. Perkara ini merupakan satu cabaran yang perlu diterima oleh mereka yang terlibat dengan pengurusan lebah madu yang mesti dan perlu dilakukan. Berapa ramai diantara kita yang belum pernah disengat lebah madu?. Mungkin ramai juga tetapi mereka yang menunggang motorsikal sering terkena sengatan lebah ketina menunggang motor terutama di bahagian muka. Kesannya akan menyebabkan kesakitan, muka akan jadi membengkak malahan akan menyebabkan kesan Alahan (Allergi). Dikalangan kanak-kanak juga yang bermain dengan kawasan semak mungkin akan disengat lebah madu atau tabuan atau jenis penyengat lain yang diganggu. Ini menyebabkan kesakitan dan perlu membuat rawatan. Antara penyengat lain selain lebah seperti Tabuan (Vespa spp), Kumbang Hitam (Caepenter Bee), Penyengat Lalat Buah dan sebagainya. Bergantung kepada ketahanan seseorang terhadap sengatan, lazimnya kesan kesakitan dan tahap allergi adalah berbeza-beza. Ia juga bergantung kepada jenis sengatan dan kuantiti jumlah sengatan. Dikatakan jika seseorang itu disengat dibahagian kepala dengan jumlah yang banyak boleh menyebabkan kematian jika tidak dihantar segera untuk rawatan. Ini disebabkan venom (racun sengatan) mampu menghantikan fungsi jantung dan saraf jika kuantitinya ternyata banyak. Artikel subuh ini saya menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai sengatan lebah madu untuk dijadikan sumber rujukan dan pembacaan anda semua.


Venom Sengatan Lebah (Bee venom) yanng terdapat pada lebah madu berbeza-beza tahap kebisaanya. Lebah Impot (Apis mellifera) mempunyai kandungan cecair sengatan yang lebih banyak daripada Lebah Keras (Apis mellifera). Ini kerana saiz badan lebah impot adalah lebuh besar dan kantung bisanya juga lebih besar. Bagaimana pun  penulis dapati kesan sengatan Lebah Keran cepat terasa bisanya jika dibandingkan dengan venom Lebah Impot. Dalam beberapa laporan penulis mendapati ia tidak sesuai digabungkan Apis cerana dan Apis mellifera didalam kawasan penternakan yang sama. Lebah Keran didapati menjadi musuh semulajadi kepada Lebah Impot kerana ia telah mendekati haif lebah impot dan menyebabkan lebah impot akan kalah. Lebah keran yang lebih kecil akan mencuri simpanan madu daripada lebah impot dimana kes ini telah dilaporkan belaku di Bera, Pahang dan beberapa kawasan lain. Sengatan lebah keran amat terasa bisanya dikawasan seperti bibir, mata dan tangan. Kesan sengatan akan menyebabkan bengkak, kesakitan, gatal dan alalergi yang sesetengah orang tidak tahan. Ada juga yang tahan akan sengatan lebah ini dan ramai yang tidak tahan. 


Pengalaman penulis yang terkena sengatan lebah madu ini amat bererti untuk dijadikan perkongsian pengalaman. Lazimnya sengatan lebah ini memang berlaku bila penulis dahulu terlibat aktif dalam menternak lebah keran terutama ketika kerja mengalihkan koloni daripada Gelodog. Gelodog adalah perangkap lebah keran yang diletakkan dikawasan kelapa dan buah-buahan yang terdapat koloni lebah keran. Apabila tiba musim panas dan banyak makanan lazimnya lebah keran akan berpecah (Swarming) dan membentuk koloni baru dalam gelodog yang disediakan. Koloni dalam gelodog ini akan dipindahkan kedalam haif untuk teknik pemeliharaan bagi mendapatkan madu lebah. Ketika proses mengalih ini lazimnya akan terkena sengatan walaupun gunakan veil, sarung tangan dan baju lengan panjang. Ini kerana sengatan lebah keran yang agak garang menembusi lengan baju dan sarung tangan. Kadang-kadang ia dapat menyusup melalui seluar dan baju dan menyengat dalam baju. Akibat sengatan lazimnya akan membengkak sedikit dan kemudian terasa gatal untuk beberapa ketika. Pada saya sekadar 5 - 10 sengatan lebah keran masih beolh bertahan lagi. Kesannya jika selalu kena sengat badan kita akan menjadi tahan dan immune.


Pengalaman penulis paling 'mengejutkan' adalah pada 17 Oktober 2014 dimana penulis menerima 4 sengatan Lebah Impot (Apis mellifera) dalam Hutan Akasia ditangan dan dilutut yang diberikan oleh pengusaha lebah Mr Eee separti amalan biasa. Mula-mula dirasakan gatal-gatal dan rasa mual sehingga pening untuk 15 minit. Bagaimana pun rasa allergi semakin kuat sehinggakan badan berpeluh-peluh, agak sesak nafas dan penglihatan mata mula kabur. Saya terpaksa cepat dengan terus minum air sebanyaknya dalam perjalanan ke Klinik Swasta di Kota Tinggi untuk mendapatan rawatan. Setelah mendapat suntikan dan rawatan gas pernafasan maka dinasihatkan oleh doktor untuk berehat. Menurut nasehat doktor yng merawat, saya tidak dibenarkan untuk mengambil makanan laut dan telur untuk beberapa hari kerana kesan allergi akan timbul semula walau pun telah diberikan ubat. Barulah saya faham kenapa kali ini dengan '4 jap Apis mellifera' saya sudah tumbang. Beberapa minggu sebelum kes ini saya sudah kena sebanyak 13 ekor jap (sengatan) lebah impot di Melaka tidak ada apa-apa kesan pun kepada allergi sengatan. Mengkaji kes ini adalah berkemungkinan ia berlaku akibat terlalu banyak memakan 'seafood' beberapa hari sebelum kena allergi ini iaitu ketika membuat lawatan kerja di Sarawak, Sabah dan Labuan. Oleh kerana mungkin makan banyak udang, sotong, ketam dan makanan laut iaitu 'steamboat special Malaya' yang menyebabkan kandungan protin dalam badan berlebihan. Apabila kena sengatan venom lebah ia telah menyebabkan komplikasi seperti allergi. Lebah di kawasan hutan akasia jauh lebih berbisa daripada lebah dikawasan ternakan keliling kawaan kampong. Pokok akasia sendiri mempuynai bahan yang boleh menganggu saraf jika diekstrak patinya. Rawatan segera perlu dilakukan jika berlakukes sedemikian diklinik terdekat. Selepas kena 'jap doktor' maka saya telah sihat keesokkan paginya. Alhamdullilah. Anda dinasihatkan dari elakkan untuk cuba mendapatkan 'jap venom lebah' jika selepas makan makanan laut. Wasallam!..

SENGATAN LEBAH... MENYAKITKAN...
MENJADI BENGKAK...TIDAK TAHAN...
SIAPA ALLERGI...CARI RAWATAN...
MAKANAN LAUT... PERLU ELAKKAN...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Klilik Adham, No 10 Jalan Seri Warisan,
Kota Heritage Commercial Cemter,
Kota Tinggi, Johor,
Malaysia.
(24 Zulhijjah 1435H)    

No comments: