Friday, October 24, 2014

JUS DAUN BETIK - HEBATNYA

BETIK (Carica papaya L) adalah tumbuhan dan buah yang tergolong dalam keluarga Caricaceae dan adalah tumbuhan dipercayai berasal daripada tropika Amerika. Betik adalah sejenis tumbuhan saka yang mempunyai batang yang asasnya lembut, tumbuh menegak dan biasanya tidak bercabang. Buahnya berbentuk bujur panjang hingga ke bentuk hampir bulat. Kulit yang masak berwarna kuning cerah hinggalah kuning pekat. Isinya pula berwarna kuning, oren hingga ke warna merah cerah atau merah. Terdapat banyak varieti betik yang ditanam di Malaysia seperti Varieti Betik Sekaki, Varieti Subang, Varieti Solo, Varieti Eksotika dan beberapa lagi. Keluasan tanaman betik di Malaysia sekitar 3,200 hektar dengan pengeluaran sebanyak 52,000 mt pada tahun 2014 (Laporan Statistik Jabatan Pertanian 2014). Laporan menunjukkan bahawa masyarakat Mexico menggunakan daun betik bukan sahaja untuk melembutkan daging, tetapi juga dijadikan ubat untuk asma dan masalah jantung. Bagaimanapun jika penggunaan daun terlalu banyak ia boleh jadi berbahaya kerana dikatakan kesan negatif bila didapati boleh menghasilkan toksik. Kini pucuk betik pula telah pun hangat diperkatakan sebagai bahagian yang sangat berguna dalam bidang perubatan dan makanan untuk kesihatan. Artikel malam ini saya menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai kehebatan daun betik khususnya pucuk betik yang memang mudah didapati disekeliling kita untuk dijadikan bahan rujukan.

Bahagian Pucuk Betik (Young papaya leaves or Shoots) atau daun muda selalunya direbus dan dijadikan ulam. Ianya mempunyai banyak khasiat antaranya merendahkan tahap kolesterol dalam darah, mengurangkan tekanan darah tinggi, mengurangkan sakit migrain di samping boleh melangsingkan badan. Pucuk betik mempunyai rasa yang agak pahit dan ramai kita tidak suka makan terus pucuk betik segar. Maka untuk menjadikannua ia dijadikan ubat penyakit adalah dengan memakan pucuknya yang direbus dahulu ataupun meminum satu atau dua gelas air rebusannya secara betul dan teratur. Dalam beberapa laporan, daun betik didapati mengandungi bahan seperti mineral dan vitamins (A, C, B complex, B17, Vitamin K and E). Daun Betik yang dilayur di atas api dapat mengubati sakit-sakit otot apabila dilekapkan pada bahagian yang sakit. Bagi mengubati sakit sendi pula adalah disyorkan agar pesakit mengamalkan meminum air perahan dari daun muda yang ditumbuk lumat dan dicampurkan dengan sedikit perahan limau nipis. Walau pun ia telah diketaui umum, tetapi pengamalan kaedah ini masih kurang diamalkan oleh pesakit kerana mereka hanya percayakan bekalan ubat dari doktor sahaja.

Daun betik tua pula penulis dapati dikatakan boleh dibuat jus untuk mengubati penyakit demam denggi. Menurut beberapa pakar perubatan, kiraan platelet dalam darah bagi pesakit denggi akan segera bertambah jika meminum jus daun betik. Sejauh mana kebenaran ini memang tidak diketahui tetapi ia menyebar daripada mulut kemulut dan melalui lamanweb dengan hebat. Kaedah bagi merawat luka berdarah pula adalah disyorkan agar kita menggunakan daun betik dan ditumbuk hingga lumat. Kemudian bahan ini perlu dicampurkan dengan sedikit garam sebelum ianya dikeluarkan dan kemudian dilekapkan atau ditampal pada tempat yang luka dan kemudian ia perlu dibalut. Cara ini akan dapat segera untuk menghentikan pendarahan. Daun betik juga dikatakan dapat menahan kesakitan iaitu dengan cara menggunakan daun betik untuk menahan kesakitan seperti masaalah kanser dengan aturan betul. Mula sekali ambil daun betik dan rebuskan 2 helai daun betik bersama 1liter air mineral. Setelah itu dibiarkan ia mendidih dan menjadi setengah liter air. Amalkan menyediakan dalam masa kekerapan 4 jam sekali dengan aturan mengambil 1gelas sekali minum. Sebaiknya kuantiti diminum sebanyak 6 gelas sehari. Ini akan membantu menghilangkan kesakitan akibat penyakit kanser dan membunuh sel kanser sebab ia mengandungi bahan merawat yang signifikan.

Penyakit kanser merupakan bentuk ancaman yang serius di Malaysia dan seluruh dunia. Antara kaedah rawatan yang pling lazim diberikan kepada pesakit adalah kaedah 'Chemo' yang menyebabkan kesan lain terhadap tahap kesihatan pesakit. Kini dengan amalan pengambilan daun betik dipercayai ia mampu untuk mengatasi masaalah penyakit kanser (Dari laporan dalam lamanweb dan petua-petua). Cara untuk mengambil daun betik sebagai bahan rawatan kanser adalah dengan mengambil 7 helai daun betik yang sederhana besarnya. Jenis daun dipilih adalah dari daun betik yang tidak terlalu tua dan tidak terlalu muda dimana ia kemudian akan dibasuh daun itu dan toskan airnya. Sebaiknya kemudian dipotong daun itu kecil-kecil seperti kita potong kobis. Masukkan daun yang sudah dipotong ke dalam periuk bersama 2 liter air dan dimasak dengan api kecil sehingga mendidih dan air menjadi setengah. Seterusnya larutan cair tersebut perlu ditapis dan masukkan ke dalam bekas kaca. Ia perlu disimpan di dalam peti sejuk sehingga 3 atau 4 hari. Kemudian ia akan di minum sebanyak 50 ml tiga kali sehari. Selalunya kalau air cecair dalam bekas simpanan sudah menjadi keruh (cloudy) sebaiknya iaperlu di buang. Selamat mencuba. Wasallam!

DAUN BETIK ... ADA KHASIATNYA...
BANYAK PENYAKIT..DIRAWATNYA...
MUDAH DICARI... DIMANA-MANA...
ARTIKEL INI.. UNTUK ANDA SEMUA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Precint 11, Wilayah Persekutuan,
Putrajaya, Malaysia.
(29 Zulhijjah 1435H)

No comments: