Tuesday, December 30, 2014

KOPI - ADA YANG DIHARAMKAN

KOPI (Coffea) merupakan sejenis produk berasaskan tumbuhan untuk perasa minuman yang didapati daripada buah kopi yang menghasilkan biji kopi dan seterusnya serbuk kopi. Pokok kopi (Coffea spp) mempunyai beberapa jenis iaitu Kopi Arabica (Coffea arabica) yang menguasaan 70% paran dunia diikuti dengan kopi jenis Robusta (Coffea robusta) yang menguasai 28% pasaran dan Kopi Liberica (Coffea liberica) yang menyumbang hanya 2% permintaan dunia. Negara kita Malaysia hanya menanam seluas 3.764 hektar kopi liberica dengan 3,474 hektar menghasilkan biji kopi sebanyak 14,400 mt pada tahun 2013 (Sumber data: Laporan Ststistik, Jabatan Pertanian Malaysia). Negara juga mengimpot sekitar 98 mt kopi setahun melalui 95 syarikat atau individu yang mempunyai kuota impot biji kopi dari luar negara. Kajian penulis mendapati kebanyakan kpi diimpot dalam bentuk 'roasted beans' dengan negara Indonesia dan Vietnam merupakan penyembang kepada pengimpotan kopi ini untuk kegunaan dalam negara atau untuk diproses semula. Negara mampu memgekspot prdouk berasaskan kopi sebanyak RM1.23 bilion pada tahun yang sama. Terdapat banyak jenis produk kopi yang dihasilkan oleh usahawan tempatan sama ada berskala kecil, sederhana atau pun besar. Lazimnya kopi dijual sebagai serbuk kopi kering sebagai kopi campuran atau kopi segera (Instant cofee) seperti Nescafe yang mempunyai permintaan yang amat tinggi di Malaysia dan juga seluruh dunia. Lebih 100 syarikat kecil dan sederhana di Malaysia mengeluarkan beratus jenama pdoruk kopi untuk pasaran tempatan malahan ada yang mengekspot. Ada dikeluarkan untuk pasaran Kopi Serbuk, Kopi Instant, Kopi dengan Herba, Kopi cecair, Kopi gula-gula dan sebagainya. Negeri Kelantan, Pulau Pinang dan Terengganu serta Johor dan Selangor dilaporkan mempunyai ramai pengilang dan pengeluar  produk kopi untuk pasaran domestik. Kita boleh melihat pelbagai jenis produk kopi dipasaran dengan pelbagai dakwaan ditulis pada pembungkusnya. Adakah kita selamat membeli dan minum kopi tersebut?. Berbaloikan kita membeli produk kopi yang didakwa dicamput herba tetapi sebaliknya boleh memudaratkan kesihatan?. Saya merujuk kepada laporan dikeluarkan oleh Bahagian Farmasi, Kementerian Kesihatan Malaysia mengenai 129 senarai produk yang diharamkan kerana membahayakan pengguna. Artikel subuh ini saya paparkan dalam "Anim Agro Technology" laporan oleh KKM ini sekadar untuk berkongsi maklumat dan bukan memburukkan produk kopi tersebut.


Jadual 1 dibawah merupakan keratan laporan dari 129 prooduk dalam senarai KKM tersebut yang menyenaraikan 12 jenis produk kopi yang dilaporkan mengandungi bahan terlarang oleh Bahagian Farmasi, KKM. Diantara jenis kopi tersebut mungkin anda pernah beli atau meminumnya sebelum senarai KKM ini dikeluarkan. Mungkin juga produk yang ada dalam senarai tersebut telah 'dikeluarkan' atau (delisting) dari senarai ini semasa artikel ditulis dengan pebnambahbaikan oleh pengeluar. Melihat kepada kandungan bahan racun yang dikesan penulis tidak pasti bagaimana ujian dimakmal dilakukan dan apakah kesannya terhadap kesihatan manusia. Bagi penulis senarai ini setidak-tidaknya memberitahu pengguna produk-produk kopi yang ada dijual dipasaran untuk dilihat. Penulis cuma ingatkan akan produk ini yang ada dalam senarai KKM dan boleh rujuk kepada blog berikut:
http://www.malaysiatercinta.com/2014/09/senarai-produk-yang-diharamkan-kkm.html


Jadual 1: Senarai produk yang dikesan mengandungi bahan terlarang.

Pemilihan produk kopi dipasaran ada banyak pilihan. Jika anda merayau bahagian produk minuman kopi dipasaraya tentunya akan melihat berpuluh jenis kopi dalam pelbagai bentuk dan jenama yang dijual. Pada penulis ketika memilih produk kopi untuk dibeli adalah dengan melihat jenama dulu, memeriksa akan status HALAL, memeriksa bila tarikh luput, menyemak kadar harga, nama pengeluar serta pengedar dan kadang-kadang membaca maklumat nutrisi yang ditulis pada label. Bagi jenis kopi herba lazimnya pengeluar akan menulis pelbagai jenis dakwaan mengenai khasiat kopi herba tersebut. Dakwaan yang ditulis pada label ini juga kadang-kadang mempengaruhi pembeli dimana ada banyak jenis penyakit yang boleh diubati dengan minum kopi tersebut. Jika perlu sila fikir akan dakwaan mengenai kopi herba tersebut yang sebaiknya  dirujuk kepada pihak tertentu untuk mengesahkannya. Dinasihatkan juga agar tidak memebeli kopi siap atau kopi segera daripada negara jiran yang tidak mengikuti spesifikasi KKM dan peraturan perlabelan. Walau pun kopi tersebut murah, jangan percaya kerana ia mungkin tidak mengikuti peraturan penyediaan makanan dan mungkin pengeluar tidak ada sijil MeSTI. Apa pun tulisan ini hanya bertujuan untuk paparkan apa yang dilapor oleh KKM sahaja untuk panduan anda semua. Wasallam!

PRODUK KOPI ... PELBAGAI NAMA...
BANYAK YANG BERKUALITI...ADA...
SEMAK SENARAI...KKM KELUARNYA...
DAPAT INFO... FIKIR KESANNYA...

By, 
M Anem,
Senior Agronomist,
Taman Cendana, Jalan Istana,
Persimpangan Bukit Beruang,
Bandar Melaka,
Melaka, Malaysia.
(29 Safar 1436H)

No comments: