Wednesday, October 22, 2014

JUS TIMUN - MERAWAT GOUT

TIMUN (Cucumis sativus L) merupakan sejenis sayuran jenis buah yang banyak ditanam di Malaysia dan amat berguna untuk mengurangkan masaalah Gout. Jus timun kini telah di sebarkan secara meluas dalam lamanweb dengan sebab keupayaannya mengurangkan Asid Uric yang menjadi kristal dan ini menyebabkan kesakitan pada sendi kaki atau sering dipanggil 'Gout'. Kajian menunjukkan dengan minum jus timun akan menurunkan suhu badan kerana kandungan alkali (alkaline) didalamnya. Ia jugaa memberi kesan sangat signifikan kepada menghilangkan kesakitan pada sendi (joint paint) iaitu masaalah yang sama seperti masaalah gout. Membeli timun segar dan membuat jus timun memang perkara sangat mudah dan murah disediakan. Timun segar banyak dijual dipasar basah, pasar tani, pasar malam, pasar minggu, kedai runcit, pasaraya malahan oleh peniaga dan penjaja sayuran yang menjual dengan van atau motorsikal kerumah-rumah. Siapa yang tidak kenal akan buah timun dengan bentuk panjang bulat selinder dan warna kulit hijau (matang tetapi tidak tua). Timun segar dijual dengan harga runcit yang murah diantara RM0.80 - RM1.20 sebiji dipasaraya bergantung kepada kualiti dan musim. Harga Ladang timun dikebun bagaimana pun sekitar RM 1.00 - RM 2.00 sekilogram bergantung kepada kualiti. Timun ditanam seluas sekitar 3,200 hektar setiap tahun di Malaysia dengan anggaran hasil sekitar 60,000 metrik tan dan jumlah nilai pengeluaran sebanyak RM83.5 juta (Sumber: Laporan Statistik, Jabatan Pertanian Malaysia 2012). Kawasan utama tanaman timun adalah di Johor, Pahang dan Selangor dengan teknik penanaman monokrop komersil. Timun juga sesuai dan mudah ditanam sendiri dikawasan keliling rumah dalam pasu, hidroponik, fertigasi atau diatas tanah lapang. Jangkamasa hayat timun sekitar 3 bulan sahaja dan mampu menghasilkan buah selepas 3-4 minggu ditanam. Kini ramai rakyat Malaysia yang menghadapi masaalah sakit sendi atau gout kerana budaya permakanan dan gaya hidup kurang sihat. Mereka akan mendapatkan rawatan di klinik kerajaan atau klinik swasta menggunakan ubatan moden. Artikel pada subuh Rabu sempena cuti Deepavali ini saya menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai kegunaan timun sebagai bahan untuk merawat masaalah sakit sendi atau gout bagi rujukan anda.


Pada permulaannya kita perlu mencari buah timun segar yang bersih dan terjamin selamat dimakan. Sebaiknya kalau pokok timun ditanam sendiri disekeliling rumah, anda adalah digalakkan menggunakan kaedah penanaman organik iaitu teknik tanaman tanpa menggunakan bahan kimia. Jika anda membeli dipasar, adalah digalakkan memilih buah timun segar yang bersih, tahap kematangan sesuai (tidak terlalu muda atau terlalu tua) dan dari jenis yang sedap dimakan (Sila lihat foto sebelah). Terdapat berbagai varieti timun yang dijual dipasaran daripada jenis timun biasa, timun jepun, timun tua dan sebagainya. Penulis mendapati varieti yang sering ditanam adalah Timun Mini King F1 (no18), Timun Rintang 8 F1 (No 2211), Timun Tokyo Green F1 (No 2222) dan Timun Jepun F1 (No 980). Sebaiknya timun segar tersebut dibasuh dengan air bersih mengalir sehingga bersih. Timun adalah jenis sayur buah yang agak tahan lama kalau disimpan dalam peti ais dalam keadaan pembungkusan sesuai. Penulis dapati memang ramai juga dikalangan kita yang suka makan timun segar begitu sahaja dan ianya juga merupakan jenis ulaman yang paling biasa dimakan bersama nasi, nasi lemak, mee goreng, sate, rojak dan sebagainya. Bagaimana pula timun yang ingin dijadikan jus minuman?. Adakah anda biasa membuat dan minum jus timun segar?. Apakah sebenarnya kehebatan dari jus mentimun ni?.


Membuat jus timun amat mudah dengan meracik kecil-kecil timun yang telah dibasuh bersih. Saiz potongan timun ini disesuaikan dengan kapasiti 'juicer' yang ada dirumah. Sebaiknya masukan timun kedalam mesin membuat jus (Sila lihat foto disebelah) dan campurkan dengan   bahan daun celery (2 batang), keratan halia ( 1inci panjang) dan juga setengah biji perahan jus lemon. Proses mengisar jus ini mengambil masa hanya 10 minit sahaja sehingga cecair yang dihasilkan sebati yang lazimnya berwarna hijau. Kita boleh terus minum jus tersebut atau ia juga boleh disimpan dalam bekas khas yang kemudian disimpan dalam peti sejuk. Pada mulanya mungkin akan terasa kurang enak ditekak dimana ia adalah tanda ada tindakbalas dengan toksin yang berada dibahagian kerongkong. Maklum sahajalah yang cecair dalam perut adalah sangat asidik termasuk air liur dari mulut kita. Bahan dari celery dan halia merupakan agen pembersih (cleansing agent) yang sangat berkesan untuk bahagian saluran penghadaman. Bagi mendapatkan kesan baik adalah disyorkan untuk minum jus timun istimewa ini dua kali sehari iaitu pada waktu pagi dan waktu petang. Amalkan meminum jus ini sehingga kesan kesakitan pada sendi dan gout hilang. Semuga anda yang membaca artikel ini mendapat manafaat daripada pembacaan dari tulisan ini. Wasallam!.


SAYUR TIMUN... BANYAK GUNA....
DIJADIKAN JUS...ENAK RASANYA...
KURANG ASID URIK...BUKTINYA...
SAKIT GOUT... IA RAWATNYA...

PENULIS JUGA ADA INFO:
This CUCUMBER JUICE is not a quick nor effective remedy. The more effective one is to the Green papaya (white on the inside - unripe). Recipe: Remove the outer green skin of the papaya. Then, shred the white meat till you reach near the core. Throw the core and seeds away. Then boil the shredded papaya for 2 hours with at least 3 to 4 liters of water. After that, switch off the flame, add 1 tablespoon of green tea leaves and stir with wooden ladle. Put on the lid for 30 minutes. You can drink either it is hot or cold. Continually drink this or 2 weeks the first time around and then for maintenance, for 1 week per month. Patient normally have been taking this for high uric acid and other people for his gout - in fact, in 2 weeks of drinking this recipe, most patient's finger bent crooked with gout did straighten out. Continual maintenance is to boil and drink this for 1 week per month. Really really works. Only criteria - ensure the flesh of the papaya is white. It is the enzyme contained in the papaya at this stage of fruiting that dissolves the uric acid crystals. Thanks from M Anem.

By,
M Anem
Senior Agronomist,
Projek TKPM Pulau Manis,
Kuantan, Pahang,
Malaysia.
(28 Zulhijjah 1435H)

No comments: