Tuesday, January 21, 2014

KOPI - VARIETI UNGGUL KOPI ARABIKA (Part 2)

TANAMAN KOPI (Coffea arabica) di Indonesia sejak tahun 1980 dipergiatkan untuk mendapatkan bahan tanaman berpotensi hasil tinggi yang dilakukan secara penyelidikan dan biakbaka lebih intensif. Usaha tersebut dilakukan dengan cara kacukan (persilangan) dan kemasukan (introduction) varieti kopi dari luar negara. Ia bertujuan untuk mendapatkan varieti baka kopi arabika yang tahan terhadap penyakit karat daun dimana ini dilakukan dengan cara kacukan cara persilangan. Pemilihan induknya menggunakan varieti Caturra, S795, S1934 dan Hibrido de timor. Hasil keturunan kacukan atau persilangan tersebut banyak yang mempunyai ciri-ciri yang dikehendakki dan toleran terhadap penyakit karat daun. Selanjutnya pada tahun 1982 dimasukkan varieti baka Catimor dari IAC (Brazil) kemudian diikutivarieti kopii dari beberapa negara lain seperti CIFC = Centro de Investigacao dan juga Ferrugens do Cafeirro (Portugal), CATIE (Costa Rica) dan Colombia. Hasil kajian dari Pusat Penelitian Kopi dan Kakao Indonesia, masa kini kerajaan Indonesia telah mengesyorkan beberapa varieti kopi arabika melalui Menteri Pertanian Republik Indonesia. Artikel kali ini dalam "Anim Agro Technology" kita mengintai mengenai beberapa varieti kopi varieti arabika yang dikaji dalam program pembiakbakaan (Plant breeding) di Indonesia yang berjaya meletakkan negara tersebut sebagai pengelluar kopi ketiga hebatnya didunia.



Diantara varieti Kopi Arabika dilepaskan sebagai berikut:


(1) Nama Varieti : Kartika 1 
Baka ini jenis pokok pertumbuhan katek (dwarft), bentuk daun oval meruncing, buah seragam, biji kopi yang membulat, nisbah biji buah 
15.2 %, berbunga pertama pada umur 15-24 bulan, produktiviti hasil kopi sekitar 41.75 kwintal/ha pada kepadatan tanaman 6,400 pokok sehektar. Pada ketinggian diatas 1,000 m dan pada ketinggian kurang dari 900 m dpl, ia rentan penyakit karat daun. Varieti ini mempunyai cita rasa yang baik untuk pasaran.



(2) Nama Varieti :Kartika 2 
Baka ini mempunyai pertumbuhan katek (dwarft), juga mempunyai bentuk daun oval membulat, buah seragam, biji agak lonjong, nisbah biji buah 14.5%, berbunga pertama pada umur 15-24 bulan, tahap produktiviti 37.17 kwintal/ha pada kepadatan tanaman 6,400 pokok sehektar. Pada ketinggian lebih dari 1,000 m dpl varieti  Kartika 2 ini agak rentan penyakit karat daun sedangkan pada ketinggian kurang dari 900 m dpl ia  rentan penyakit karat daun. Kopi ini mempunyai citarasa baik.



(3) Nama Varieti :Abesiania 3
Varieti ini adalah baka yang cara pertumbuhan tinggi melebar, buah berbentuk oval persegi, biji besar memanjang dan seragam, nisbah biji buah 15.4%, berbunga pertama umur 34-36 bulan, tahap produktiviti 7.5-10 kwintal/ha pada populasi 1.600 pokok sehaktar dan ia agak rentan penyakit karat daun. Mempunyai citarasa baik.



(4) Nama Varieti :S 795
Varieti ini baka pertumbuhan tinggi agak melebar, ia mempunyai daun rimbun sehingga batang pokok tidak tampak dari luar, buah seragam, biji berukuran besar tetapi tidak seragam, nisbah biji buah 15,7%. Varieti ini mula berbunga pertama umur 15-24 bulan dan kadar produktiviti hasil kopi sebanyak 10-15 kwintal/ha pada kepadatan tanaman 1,600-2,000 pokok sehektar. Pada ketinggian lebih dari 1,000 m dpl ia dikatakan tahan serangan karat daun dan pada ketinggian kurang dari 900 dpl agak tahan penyakit karat daun. Kopi ini mempunyai citarasa cukup baik.



(5) Nama Varieti :USDA 762 

Varieti baka ini mempunyai ciri pertumbuhan tinggi agak melebar, buah agak melebar, buah agak memanjang dengan ujung meruncing, berjanggut, biji membulat seragam, nisbah biji buah 16.6%, berbunga pertama umur 32-34 bulan, tahap hasil produktiviti 8-12 kwintal/ha. Kadar kepadatan tanaman varieti ini 1,600-2,000 pokok sehaktar. Varieti ini agak tahan terhadap penyakit karat daun citarasa cukup baik.


(6) Nama Varieti :Andungsari 1 
Baka varieti ini cirinya adalah cara pertumbuhan katek (dwarft), daun berbentuk oval bergelombang, lentur dan lebar, buah masak kurang serempak, biji lonjong, nisbah biji buah 14.9%, berbunga pertama umur 15-24 bulan. Kadar produktiviti hasil adalah sekitar 35 kwintal/ha. Kepadatan tanaman 3,300 pokok/ha. Pada ketinggian lebih dari 1,000 m dpl rentan penyakit karat daun dengan kualiti citarasa baik.



(7) Nama Varieti :Sigarar Utang
Mempunyai perawakan semi-katek, ruas cabang pendek, tajuk rimbun menutup seluruh permukaan pohon sehingga batang pokok tidak tampak dari luar. Sifat percabangan sekunder sangat aktif bahkan cabang primer di atas permukaan tanah membentuk kipas berjuntai menyentuh tanah. Daun tua berwarna hijau tua, daun muda (flush) berwarna coklat kemerahan. Apabila ditanam tanpa naungan tepi daun bergelombang dan helaian daun mengatup ke atas, jika dilihat sepintas bentuk daun panjang meruncing dan tepi daun bergelombang. Buah muda berwarna hijau sedangkan buah masak berwarna merah cerah, bentuk buah bulat memanjang berukuran besar dan 100 buah masak (merah ) purata beratnya adalah 196 gram. Potensi Penghasilan berkisar antara 800 - 2,300 kg biji/ha. Kopi varieti Sigarar juga bersifat agak rentan terhadap penyakit karat daun, terutama jika ditanam pada ketinggian kurang dari 1,000 mdpl, juga rentan terhadap nematoda parasit.


Di Aceh sekarang ini terdapat sejenis kopi yang terkenal dengan cita rasa khas yang diberi nama 'Kopi Arabika Gayo' (Arabica gayo coffee). Kopi ini merupakan salah satu komoditi yang unggul yang berasal dari Dataran Tinggi Gayo. Kajian dikebun kawasan tersebut mendapati varieti kopi ini telah dikembangkan semenjak tahun 1908 dan dilaporkan tumbuh subur di Kabupaten Bener Meriah, Aceh Tengah dan Gayo lues. Ketiga daerah yang berada di ketinggian 1,200m dpl tersebut memiliki perkebunan kopi terluas di Indonesia iaitu dengan luasan sekitar 94,800 hektar . Kini setelah melalui perjuangan yang cukup lama, akhirnya kopi arabika gayo mendapat Fair Trade CertifiedTM dari Organisasi International Fair Trade dan pada 27 Mei 2010. Kopi gayo menerima sijil IG (Indication Geografic) yang telah diberikan kepada Pemda oleh menteri Hukum dan HAM Indonesia. Kemudian pada Event Lelang Special Kopi Indonesia tanggal 10 Oktober 2010 di Bali, dilaporkan kopi Arabika Gayo memperoleh skor tertinggi semasat 'Cupping Score'. Begitulah kisah kejayaan program pembiakbakaan kopi arabika di Indonesia sehingga mampu menjadi pengekspot ke 3 terhebat didunia untuk kita sama-sama renungkan bersama. Wasallam.




KOPI ARABICA...BAIK KUALITI...

DI BANYAK NEGARA...DITELITI..
BUAT KACUKAN...TAK HENTI...
KINI PRODUKTIF...HASIL TINGGI...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Pusat Penelitian Tanaman Pangan,
Bandung,
Indonesia.
(19 Rabiulawal 1435H)

No comments: