Sunday, January 19, 2014

KOPI - VARIETI DI INDONESIA

PENGELUARAN KOPI DUNIA (Coffea arabica) tidak menentu sama ada menurun meningkat saban tahun bergantung kepada banyak faktur. Merujuk kepada statistik FAO saya dapati beberapa negara pengeluar kopi terus berusaha untuk meningkatkan produktiviti kopi melalui penyelidikan dan penggunaan varieti yang baru dimana ia mampu menghasilkan biji kopi lebih banyak dan berkualiti. Pengeluaran biji kopi disebut diukur dengan unit 'bag' dimana setiap satu (1) bag bersamaan dengan 60 kilogram atau 132 pound untuk sistem ukuran kepasaran dunia. Sepuluh buah negara (10) terbesar sebagai pengeluar kopi didunia didahului dengan Brazil (22.5 juta bag), Colombia (10.5 juta bag), Indonesia (6.7 juta bag), Vietnam (5.8 juta bag), Mexico (5.0 juta bag), Ethiopia (3.8 juta bag), India (3.8 juta bag), Guatemala (3.5 juta bags), Ivory Coast (3.3 juta bag) dan Uganda (3.0 juta bag). Sekarang ini Malaysia hanya mampu mengeluarkan kurang dari 70,000 kg atau 1,166 bag sahaja dalam setahun (tiada nombor didunia) daripada kawasan penanaman kopi sekitar 3,250 hektar diseluruh negara (Laporan statistik Jabatan Pertanian 2011). Kopi yang ditanam di Malaysia pun kebanyakannya dari varieti Liberica Coffee (Coffea liberica) yang kurang popular permintaannya didunia berbanding dengan Arabica coffee. Penanaman kopi di negara kita semakin kurang saban tahun kerana kebanyakan petani menukar tanaman tersebut kepada tanaman lain terutamanya kepada kelapa sawit. Ini kerana penanaman kopi kurang menguntungkan dan memerlukan tenaga kerja banyak untuk mengutip biji kopi dan tinjauan saya di beberapa kebun kopi terbiar begitu sahaja. Bagaimana pun negara jiran kita iaitu Indonesia dan Vietnam terus menanam kopi dengaan komersil dan merupakan 'top ten' pengeluar terbesar kopi dunia. Artikel subuh ini saya menulis dalam "Anim Agro Technology" beberapa varieti kopi yang ada di Indonesia untuk dijadikan bahan rujukkan dan pengetahuan bersama.

Kopi Indonesia pada masa ini telah mendudukki tempat ketiga terbesar di dunia dari segi hasil pengeluaran untuk kopi mentah dan siap proses. Kopi di Indonesia memiliki sejarah panjang dan juga memiliki peranan penting bagi pertumbuhan ekonomi masyarakat tempatan mereka. Indonesia yang mempunyai tanah subur dengan petani yang ramai mengusahakan tanaman kopi sebagai industri penting negara. Varieti kopi yang ditanam dipilih melalui proses penyelidikkan dengan kumpulan Kopi Arabika menjadi tumpuan. Penanaman varieti kopi yang sesuai dengan keadaan setempat lazimnya akan memberikan pulangan yang menguntungkan. Biji kopi dari dua tempat yang berbeza biasanya juga memiliki ciri kualiti kopi yang berbeza sama ada dari aroma, kandungan kafein, rasa dan tahap kemasaman. Ciri-ciri ini tergantung pada tempat pertumbuhan kopi itu dan juga bagaimana proses pemeraman kopi dilakukan dan perbezaan genetik tanaman kopi.

Berikut adalah varieti kopi di Indonesia yang saya petik daripada beberapa pusat penyelidikan di Indonesia iaitu dari (1) Pusat Penelitian Kopi dan Kakao Indonesia (PPKK) Jl. PB Sudirman 90 Jember 68118 - Jawa Timur dan (2) Pusat Penelitian dan Pengembangan Perkebunan (Puslitbangbun) Jl. Tentara Pelajar 1, Kampus Penelitian Pertanian Cimanggu Bogor 16111 - Jawa Barat untuk rujukkan anda:

(1) Andung Sari 2 K
Varieti ini didaftarkan pasa tahun 2010 dengan jangkayat umur ekonomik sehingga 25 tahun. Ia tahan penyakit karat daun (Hemileia vastatrix) dan rentan terhadap serangan cacing nematod (Radopholus similis atau Pratylenchus coffeae). Dari segi potensi hasil, ia mampu mencecah sebanyak 1,595 Kg Kopi Biji sehektar dengan potensi hasil tertinggi sehingga 2,350 Kg Kopi Biji sehektar. Kepadatan penanaman sebanyak 2,000 pokok sehektar dan diuruskan dengan sistem pangkas batang tunggal. Kawasan tanah yang sesuai pada ketinggian penanaman di atas 1,000 m dari paras laut. Penanaman di kawasan yang endemik kepada masaalah serangan parasit nematod perlu menggunakan bahagian batang bawah dari verieti tahan dari serangan tersebut.


(2) BP 308
Varieti yang didaftarkan pada 2004 ini tahan terhadap parasit nematod khususnya jenis Pratylenchus coffeae dan nematod jenis Radopholus similis. Baka ini lazimnya digunakan untuk tanaman 'batang bawah' dalam pengurusan bagi mengawal nematod dan toleran terhadap cekaman kekeringan (Bukan sebagai bahan tanaman untuk menghasilkan biji kopi komersil sehingga tidak ada maklumat diperlukan untuk data citarasa). Ia adalah untuk 'pokok penanti' bagi cantuman (Rootstock plants).


(3)  BP436
Varieti ini didaftarkan pada 2003 dimana ia sesuai untuk kawasan tanah dan iklim basah. Ciri buah agak kecil dengan saiz biji berukuran sedang, rendemen 19,9% dengan potensi pengeluaran hasil diantara 1.7 - 2.1 mt kopi biji sehektar. Kepadatan tanaman sebanyak 1,600 pokok sehektar.


(4) BP534
Varieti yang didaftarkan pada 2003 ini sesuai untuk kawasan yang mempunyai iklim kering mahu pun basah. Ia mempunyai ciri buah kecil dan batang berukuran besar, rendemen 21,4% dan kualiti cita rasa yang baik. Kadar potensi hasil adalah diantara 1.7 - 2.2 metrik tan kopi biji sehektar. Kepadatan tanaman adalah 1,600 pokok sehektar. Varieti ini berstatus: Non- Komersial di Indonesia.


Kopi masak dari varieti terpilih.
(5) BP920
Didaftarkan pada 2003 ia sesuai untuk kawasan iklim basah, memiliki habitus sedang, berbunga agak lambat, biji ukuran sedang, rendemen 19,9%, hasil potensi sebanyak 1.4 - 1.7 mt kopi biji sehektar dengan kepadatan tanaman 1,600 pokok sehektar sahaja. Status: Non Komersial


(6) BP936
Varieti ini juga didaftarkan pada 2003 dimana ia sesuai untuk kawasan yang beriklim kering mahu pun basah, habitus sedang, berbunga agak awal, biji ukuran sedang, rendemen 20,3%. Kadar potensi hasil adalah 1.6 - 2,2 mt kopi biji sehektar dengan kepadatan tanaman 1,600 pokok sehektar dan berstatus Non Komersial.


(7) BP939
Juga didaftarkan pada 2003, varieti ini sesuai untuk kawasan yang ada iklim kering , habitus sedang, berbunga agak awal, biji ukuran sedang, rendemen 21.1%, potensi produksi 1.4 -1.9 mt biji kopi pasar sehektar dengan kepadatan tanaman 1,600 pokok sehektar dan berstatus: Non Komersial.


(8) Andungsari I

Didaftarkan pada 2001, varieti ini adalah mempunyai tahap tahan terhadap karat daun. Sesuai dikawasan yang ada ketinggian sehingga 1,000 m dari paras laut (DPL) dan agak tahan terhadap karat daun untuk ketinggian kurang dari 900 m dari aras laut. Ia verieti yang kurang kimersial.


(10) Andung Sari 1 (BP 426 A)
Varietas Andung Sari 1 yang diambil berasal dari varieti yang diharapkan dengan nombor seleksi BP 426 A, BP 426 A. Ia adalah merupakan salah satu hasil seleksi pokok induk dari populasi varieti Catimor yang diiperkenalkan dari Colombia. Keragaman individu pada populasi tersebut sangat nyata, baik habitus, ketahanan terhadap penyakit karat daun, pola pembuahan dll. Ketika dibuat pemerhatian pada pengeluaran bua pertama dan kedua (1987-1988) dilakukan seleksi individual terhadap sifat daya hasil dan ketahanan terhadap karat daun dimana kemudian terpilih 3 nombor seleksi iaitu BP 425 A, BP 426 A dan BP 427 A.  Meneliti perbezaan sifat morfologi dan sifat agronomi lainnya yang berbeza dengan populasi Catimor keturunan HW 26 (Kartika 1 dan Kartika 2).. Seperti dijangka, varieti BP 426 A merupakan keturunan Catimor H-440 dengan induk dikacukkan (persilangan) varieti Catura vermelho (CIFC 19/1) x Hibrido de Timor CIFC 1343/269. Catimor keturunan H-440 ini banyak ditanam sebagai varieti yang praktikal di Colombia. Penyelidikan terhadap anak benih dilakukan terhadap sifat ketahanan pada keadaan kesuburan tanah dan baja yang minima serta kajian diladang terhadap sifat potensi hasil dan mutu biji yang dilakukan di beberapa kali. Didapati ketahanan terhadap penyakit karat daun yang dilakukan pada aras benih mahu pun di kebun kopi dengan kaedah inokulasi patogen daun di makmal dan kaedah skor di kawasan kebun sebenar di lokasi. Berdasarkan hasil kajian ini, didapati varieti BP 426 A sesuai ditanam pada ketinggian tanah 700 m dpl ke atas. Kopi ini mendapat permintaan baik dikalangan petani dan pengguna. Wasallam!


TANAM KOPI... VARIETI MANA...
JENIS ARABIKA... ATAU LIBERICA...
ADA JUGA... LUWAK MAKANNYA...
IA POPULAR ...DI INDONESIA SAJA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Aras 5, Chandi Borobodur,
Kabupaten Magelang,
Jawa Tengah,
Indonesia.
(21 Rabiul Awal 1435H)

- Melawat Jojakarta di Magelang pada 16 Mac 2013

No comments: