Thursday, October 24, 2013

SEMINAR TEKNIKAL HORTIKULTUR 2013

SEMINAR TEKNIKAL BAHAGIAN HORTIKULTUR telah diadakan pada 22 - 24 Oktober 2013 di Dewan Mahkota, Hotel Mahkota, Bandar Melaka, Melaka. Seminar yang dihadiri oleh Pegawai Pertanian, Penolong Pegawai Pertanian dan juga Pembantu Pertanian ini seramai 120 orang daripada seluruh negara dengan tema "Pertanian Berinovatif Menjana Produktiviti". Seminar ini telah dirasmikan oleh Timbalan Ketua Pengarah Pertanian Pembangunan yang dihadiri sama oleh Pengarah Pertanian Negeri Melaka dan Pegawai-pegawai Kananan Bahagian Hortikultur, Jabatan Pertanian. Dalam ucapan perasmian, TKPP(P) menyatakan bahawa Bahagian Hortikultur adalah bahagian yang sangat penting dan relevan di Jabatan Pertanian kerana mempunyai ramai pegawai-pegawai teknikal yang dirujuk dalam teknologi pengeluaran bahan makanan negara terutama dalam tanaman buah-buahan dan sayur-sayuran. Projek-projek utama Jabatan Pertanian yang paling banyak juga dibawah kelolaan Bahagian Hortikultur seperti Projek TKPM, EPP7, Pembangunan Indusri Buah-buahan dan Sayur-sayuran , Pembangunan Pusat-pusat Pertanian, Pengeluaran bahan tanaman dan sebagainya. Beliau merasmikan bahagian ini akan terus relevan pada masa akan datang selaras dengan tema seminar ini. Artikel malam ini saya menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai aktivti seminar teknikal yang diadakan untuk dilaporkan bagi pengetahuan pembaca blog ini.


Pengarah Bahagian dalam Ucaptama Seminar menyatakan bertapa pegawai dalam Bahagian Hortikultur amat perlu untuk meningkatkan tahap kepakaran teknikal mengenai teknologi pertanian selaras dengan perkembangan semasa. Ini kerana disemua peringkat, mereka akan dirujuk berkaitan teknologi pengeluaran dan aspek lain didalam menyediakan khidmat kepakaran teknikal. Kepakaran teknikal ini boleh dijana daripada aktiviti petak pemerhatian (Observation plot) didalam kawasan ladang pusat-pusat pertanian dan juga menyediakan kajian kes teknikal dikawasan ladang sedia ada. Pengarah juga menjelaskan 12 program utama bahagian ini termasuk perlaksanaan dan pemantauan projek TKPM yang melibatkan sebanyak 68 projek dengan peruntukkan banyak. Pembangunan Pusat-pusat Pertanian sebanyak 19 buah diseluruh Semenanjung Malaysia perlu diperkukuhkan untuk dijadikan pusat sumber dan juga ladang contoh. Akhirnya beliau menyentuh tentang halatuju bahagian ini pada masa akan datang termasuk perlaksanaan tugas secara 'multi tasking' keranaa kekurangan pegawai, meningkatkan tahap kepakaran pegawai, menghasilkan buku informasi teknologi pertanian dan sebagainya.


Pembentangan Kertas dibahagikan kepada 4 sessi iaitu sessi Teknologi Sayuran, Teknologi Buah-buahan, Teknologi Pengeluaran Bahan Tanaman dan juga Teknologi Baru dalam bidang pertanian. Sessi pertama membentangkan 4 kertas berkaitan dengan Teknologi NFT, Teknologi Pembajaan Organik berbanding Kimia Terung Mini, Analisa Sisabaki Racun Negeri Johor dalam Sayur-sayuran dan Teknologi penggunaan batang jagung untuk gantikan kayu sokongan. Sessi buah-buahan pula membentangkan 4 kertas berkaitan dengan Teknologi Pengurusan Jambu Air E6, Teknologi meningkatkan produktiviti durian belanda,  Prestasi tanaman mangga harumanis dibawah struktur pelindung hujan dan Pengunnaan OPFF dalam tanaman melon. Sessi ke tiga pula telah berjaya membentangkan kertas teknikal berkaitan potensi penghasilan bahan tanaman asam gelugur di Perak, Teknologi dan analisis cantuman dewasa durian D197 (Nama lain varieti ini adalah Raja Kunyit atau kini lebih glamour dengan nama Musang King) di Pahang dan keberkesanan teknik cantuman dewasa rambutan. Sessi ke empat melibatkan kertas berkaitan penggunaan bebola mikrob dalam meningkatkan kualiti air, teknologi organik 'power booster' dalam meningkatkan hasil tanaman, produk terbaharu oleh Syarikat ACM (M) Sdn Bhd terta potensi penggunaan Teknologi NFT oleh Herbateks Sdn Bhd serta seorang pakar NFT iaitu pembentang antarabangsa daripada Singapura.  


Mendebunga bunga durian belanda.
Dalam ucapan penutup oleh Timbalan Pengerusi Seminar yang juga ketua penyelaras menyatakan bahawa seminar ini berjaya memberikan banyak pendedahan kepada peserta satu 'platform' dalam perkongsian teknologi pertanian. Banyak soaljawab selepas pembentangan untuk mendapatkan penjelasan dan pendapat mengenai teknologi yang diberikan. Paling menarik adalah kertas mengenai proses pendebungaan durian belanda yang menyataka banyak temuan yang amat jarang diketahui. Ini kerana potensi penanaman durian belanda kini sangat baik disebabkan khasiat tanaman tesebut yang baik untuk kesihatan. Beberapa teknologi yang dibentang dalam seminar ini akan saya kupas dalam penulisan artikel akan datang secara berperingkat digabungkan dengan kepakaran yang ada pada penulis. Sama-samalah kita tunggu artikel teknikal tersebut dalam blog pertanian "Anim Agro Technology". InsyAllah!


Penulis bersama Pembentang Syarikat ACM Sdn Bhd.
SEMINAR TEKNIKAL...TAMBAH ILMU...
KERTAS DIBENTANG...SEMUA TUMPU...
HASIL PEMERHATIAN... DIBERITAHU...
TAMBAH KEPAKARAN... KENA BERGURU...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Room 3097, Blok Lotus,
Hotel Mahkota,
Melaka, Malaysia.
(24 Oktober 2013)

No comments: