Saturday, August 3, 2013

KUEH TUMPI

KUEH TUMPI atau 'Rempeyek Kacang Hijau' dalah sejenis kuih tradisional yang popular dikalangan masyarakat Malaysia khususnya dikalangan masyarakat Jawa. Kuih ini lebih mudah dipanggil sebagai 'Tumpi' sahaja dikampong saya di Muar semanjak dulu dan merupakan sejenis kuih yang mesti disediakan setiap kali musim perayaan Hari Raya Puasa atau Hari Raya Aidilfitri. Kueh tradisional yang popular ini juga terdapat dibeberapa negara jiran seperti di Indonesia, Singapura dan Brunei walau pun ramuan dan bentuknya agak berlainan sedikit. Kueh Tumpi yang berasaskan kepada tepong beras, kacang hijau atau kacang soya, daun cekur dan beberapa kombinasi rempah disediakan yang melibatkan kemahiran dan resepi yang khusus. Saya memang sangat minat makan kuih tumpi buatan orang Jawa Johor kerana ianya adalah rangup, berperisa dan enak akibat ramuan rempah yang digunakan. Kalau dahulu kueh ini hanya dibuat untuk tetapi yang datang berkunjung sempena hari raya, kini kueh tumpi ada juga yang telah pun dikomersilkan tetapi tidak sehebat kueh rempeyek. Ia ada dijual dikedai-kedai atau gerai makan. Ia boleh juga dikategorikan sebgai 'snack food' yang enak dan sesuai untuk di makan pada bila-bila masa. Subuh 1 Ramadan 1434 Hijrah ini saya menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai teknologi membuat kueh tumpi berdasarkan daripada pengalaman, pemerhatian dan sedikit kajian untuk dijadikan bahan bacaan dan rujukan anda.

'TUMPI' mendapat nama saya fikir mungkin dari perkataan 'TUMpah' iaitu adunan tepung seakan tumpah di "TePI' kuali yang mengandungi minyak panas ketika proses gorengan didambuung menjadi 'TUM + PI'.  Walau pun pada asalnya kueh tumpi ini menggunakan kacang hijau sebagai komponen utama tetapi pada masa ini terdapat kepelbagaian dengan menggunakan kacang liaitu Kacang Soya. Rempeyek Kacang Hijau ini lebih sesuai dengan panggilan 'Kuih Tumpi' dikalangan masyarakat Jawa. Cara menggoreng kuih tumpi juga berbeza dengan kuih rempeyek begitu juga cara untuk menyimpannya. Berbeza dengan kuih rempeyek yang sesuai dijadikan lauk semasa makan nasi, kueh tumpi juga amat enak dimakan bersama cecah sambal kicap. 

Penyediaan kueh tumpi dimulakan dengan membancuh tepung beras dengan air dan santan kelapa mengikut sukatan yang sesuai. Bahan ramuan seperti Jintan Manis, Jintan Putih, Halia, Cekur, Ketumbar, Bawang Merah, Bawang Putih, udang kering dikisar sehingga sesuai halusnya. Kapur sireh bersama santan kelapa dan telur ayam dimasukkan juga sebagai adunan tepung beras dan masukkan garam secukup rasa. Sebaiknya digaul dengan tangan atau senduk sehingga sebati dan jangan dikisar adunan tepung tersebut (Lihat foto sebelah). Bahan kapur sireh ini lazimnya akan menambah kerangupan kueh tumpi ini atau Crispy tetapi jangan terlalu banyak kerana ia akan menyebabkan rasa pahit. Adunan ini cair sahaja seakan adunan untuk membuat lempeng dadar dan tambah santan kelapa secukupnya untuk menambah lemak. Masukkan semua rempah yang telah dikisar tadi kedalam mangkuk atau bekas yang mengandungi adunan tepong dan gaul sehingga sebati. Sebaiknya elakkan daripada terdapat tepung yang masih bergentel. Kacang Hijau bersaiz sederhana direndam dahulu agar lembut dan ditoskan dulu sebelum dimasukkan dalam bekas adunan dan digoreng dalam kuali. 


Seterusnya panaskan minyak didalam kuali 
dan jumlah minyak mestikan banyak hingga sesuai untuk menggoreng dengan jumlah yang banyak. Apabila minyak telah agak panas dengan api dikawal tahap sederhana, sendukkan adunan tepung yang terdapat kacang hijau menggunakan senduk dan tuang dikuali ditepi bahagian atas minyak (Lihat foto sebelah). Biarkan sebahagian melekat dikuali dan sebahagian pada minyak. Senduk digunakan untuk kaut minyak panas dan siram diatas adunan tepung tersebut sehingga agak masak dan tanggal. Alihkan tumpi ketengah kuali dan terbalikkan agar kacang hijau masak sepenohnya. Paling penting adalah mengawal api yang sederhana kerana jika minyak terlalu panas maka kacang hijau tidak masak tetapi adunan tepung seakan hangus. Apabila kacang hijau dan tepung sudah masak angkat dan perlu ditoskan minyaknya. Tumpi yang garing dan rangup ini dibiarkan sejuk sendiri sebelum disimpan dalam bekas yang kedap udara. Sebaiknya bekas kuih tumpi adalah daripada tong plastik atau tin biskut yang dilapik bahagian bawah dengan kertas minyak. Saya dapati tumpi yang disimpan baik boleh bertahan lebih 1 bulan dengan tidak lemau atau tengik jika disimpan sempurna!.



KUEH TUMPI... SANGAT ENAK RASANYA...
BANYAK REMPAH... BAHAN ASASNYA...
IA RANGUP... KACANG HIJAU ATASNYA...
HARI RAYA... HIDANGAN TETAMUNYA...

By,
M Anem
Senior Agronomist,
Kg Pat Bengkok, Gersik,
Ledang, Johor,
Malaysia.
(23 Ramadan 1434H)

    

No comments: